نوشيدن قهوه اثرات سمي الكل بر روي كبد را خنثي ميكند

ايسنا:محققان ميگويند كه قهوه ميتواند اثرات سمي الكل را بر روي كبد خنثي كرده و از بروز سيروز كبدي جلوگيري كند.
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، مطالعه بر روي بيش از 125 هزار تن نشان داد كه نوشيدن يك فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سيروز كبدي ناشي از مصرف الكل را تا 20 درصد كاهش ميدهد.
همچنين، نوشيدن 4 فنجان قهوه در روز 80 درصد اين خطر را كاهش ميدهد. گفتني است كه اين تاثير قهوه هم بر روي مردان و هم زنان از نژادهاي مختلف مشاهده شده است.
هنوز مشخص نيست كه كافئين موجود در قهوه يا ماده ديگري در اين نوشيدني اين تاثير را بر جاي ميگذارد.
با اين حال محققان توصيه ميكنند كه اگر چه اين روش در كاهش خطر ابتلا به سيروز كبدي مؤثرست اما به اين معني نيست كه مصرف مقادير زيادي قهوه ميتواند مانع از ابتلا به اين بيماري شود اما از طرفي ميتواند جايگزين نوشيدن الكل شود.
لازم به ذكر است كه عوامل ديگري چون هپاتيت C و برخي از بيماريهاي وراثتي نيز ميتواند منجر به بروز سيروز شود اما قهوه در اين گونه موارد كه عامل بيماري چيزي به غير از الكل است، تاثيري بر روي كبد ندارد.
آمارها حاكي از آن است كه اين بيماري هر عاملي مولدي كه داشته باشد، سالانه جان بيش از 27 هزار تن را در آمريكا ميگيرد و نزديك به 400 هزار تن را راهي بيمارستان ميكند.
گروهي ديگر از يافتههاي علمي همچنين نشان داده است كه نوشيدن قهوه ميتواند خطر ابتلا به سرطان كبد را نيز كاهش دهد.
اين در حالي است كه به گفته محققان و طبق مطالعاتي كه تا كنون انجام شده مصرف چاي هيچ تاثيري در كاهش خطر ابتلا به بيماري سيروز ندارد.