مصرف نوشابههاي قندي به كبد آسيب ميرساند

ایرنا-نتايج آزمايشهايي كه به تازگي بر روي حيوانات انجام شده است فرضيههاي مطرح شده در مورد نقش نوشابههاي غيرالكلي حاوي قند در بروز بيماري كبدي را تاييد ميكند.
اين نتايج در نشست سالانه "انجمن مطالعه بيماريهاي كبدي در آمريكا" ( (AASLDارايه شد.
به گزارش رويترز هلث از نيويورك، دكتر "اينا برگهايم" از دانشگاه "هوهنهايم" در آلمان و همكارانش تاثير آب قند را بر روي كبد موشها آزمايش كردند.
در اين آزمايش برخي موشها ميتوانستند هرچه ميخواستند آب قند بخورند و به بقيه موشها محلولي حاوي قند مصنوعي داده شد.
در اين آزمايش ديده شد، حيواناتي كه آب قند مصرف ميكردند غذاي كمتري ميخوردند، اما در عين حال ميزان مصرف كالري و افزايش وزن در آنها بيشتر بود.
آزمايشهاي انجام شده بر روي كبد حيوانات نشان داد بيماري كبد چرب در گروهي كه آب قند خوردند به ويژه اگر قند آن از نوع فركتوز بود شايعتر است.
اين يافتهها اين فرضيه را كه مصرف زياد فروكتوز نه تنها به كبد آسيب ميرساند بلكه تاثير سمي دارد مورد تاييد قرار ميدهد.
محققان ميگويند شيوع چاقي تا حدودي در افزايش ابتلا به بيماري كبدي در آمريكا نقش دارد.
مصرف فروكتوز به ويژه در نوشابههاي غيرالكلي طي دهه گذشته بسيار افزايش يافته است.
اين مطالعه نشان ميدهد علاوه بر چاقي و مصرف چربي، مصرف قند نيز در بروز بيماري كبد چرب نقش دارد.