قهوه خطر ابتلا به ديابت نوع دو را كاهش ميدهد

ایرنا-بر اساس يك مطالعه جديد، خطر ابتلا به ديابت نوع دو در افرادي كه قهوه مينوشند بطور قابل توجهي كمتر از افرادي است كه از مصرف اين نوشيدني امتناع ميكنند.
به گزارش رويترز هلث از نيويورك، "بسا اسميت" و همكارانش در گزارش دانشگاه كاليفرنيا سن ديهگو در "لايولا" نوشتند: تاثير نوشيدن قهوه در كاهش قابل توجه خطر ابتلا به ديابت نوع دو در افرادي كه سابقا قهوه مينوشيدند نيز ديده شد.
وي گفت: با اينكه هنوز مشخص نشده است كه چه چيزي در قهوه موجب كاهش خطر ابتلا به اين بيماري ميشود اما احتمالا ناشي از كافئين نيست زيرا اين تاثير در قهوههاي فاقد كافئين نيز ديده شده است.
اسميت و همكارانش در اين مطالعه ۹۱۰مرد و زن را مورد بررسي قرار دادند. تمامي اين افراد ۵۰ساله و يا مسنتر بودند و در آغاز مطالعه ديابت نداشتند.
وضعيت اين افراد حدود ۸سال پيگيري شد. در اين پيگيري ديده شد كه خطر ابتلا به ديابت نوع دو در افرادي كه قهوه مينوشيدند و يا سابقا اين نوشيدني را مصرف ميكردند، حدود ۶۰درصد كمتر بود.
تاثير محافظتي قهوه در ابتلا به ديابت نوع دو پس از اينكه محققان ساير عوامل (خطر ساز) از قبيل فعاليت فيزيكي، وزن، فشار خون، وضعيت سيگار كشيدن و جنسيت افراد را در نظر گرفتند، باز مشهود بود.
تاثير محافظتي قهوه در ميان افرادي كه در ابتداي اين مطالعه به اختلال تحمل گلوكز كه يك پيش نشانگر ديابت است، مبتلا بودند، مشهود بود.
اسميت گفت: محققان نتوانستند تعيين كنند كه براي ايجاد اين اثر محافظتي شخص به چه ميزان قهوه نياز دارد با اين حال افراد شركتكننده در اين مطالعه معمولا از مصرفكنندگان قهار قهوه نبودند.
وي و همكارانش نتيجه گرفتند: "با توجه به شيوع روز افزون چاقي، اختلال تحمل گلوكز و ديابت و اين حقيقت كه اكثريت افراد بزرگسال در بيشتر كشورهاي غربي هر روز قهوه مينوشند، منفعت قهوه ميتواند تاثير گستردهاي داشته باشد.
اين مطالعه در شماره نوامبر ، ۲۰۰۶مجله "مراقبت ديابت" چاپ شده است .