مصرف نمك كم در نوجواني مانع از بيماري قلبي عروقي در بزرگسالي

ایرنا-پژوهشگران ميگويند مصرف كمتر نمك در سنين كودكي و نوجواني بلافاصله تاثير خود را به صورت كاهش فشار خون نشان ميدهد و در كاهش ميزان ابتلا به بيماري قلبي عروقي در بزرگسالي نقش دارد.
به گزارش سرويس خبرهاي بهداشتي رويترز از نيويورك، دكتر "فنگ هي" و دكتر "گراهام مكگرگور" از دانشگاه سنت جورج لندن ميگويند بالا بودن فشار خون مهمترين عامل ابتلا به بيماري قلبي عروقي است كه در بروز ۶۲درصد موارد سكته و ۴۹درصد بيماري شريان اكليلي قلب نقش دارد.
بررسي اطلاعات بهداشتي جمعيت نشان ميدهد بالابودن فشار خون بزرگترين عامل مرگ و مير در جهان است و در كودكان پس از كمبود وزن دومين عامل بيماريزا محسوب ميشود.
محققان با بررسي نتايج مطالعات باليني قبلي تاثير مصرف كمتر نمك را بر فشار خون نوجوانان ۱۸ساله و كوچكتر بررسي كردند. مصرف نمك براي ۹۶۶ شركتكننده در اين مطالعه با ميانگين سني ۱۳سال كاسته شد.
در نتيجه اين آزمايش كه مدت ۴هفته بطول انجاميد، مصرف نمك ۴۲درصد كاسته شد و پيامد آن، كاسته شدن فشار خون اين نوجوانان به ميزان بيش از يك درجه بود كه از نظر آماري اهميت زيادي دارد.
كاهش ولو جزيي مصرف نمك بلافاصله تاثير خود را به صورت پايين آمدن فشار خون نشان ميدهد. ادامه اين روند از ابتلا به فشار خون كه به همراه بالا رفتن سن بروز ميكند پيشگيري مينمايد و در نتيجه ميزان ابتلا به بيماري قلبي عروقي كاهش مييابد.
اين يافتهها در شماره ماه نوامبر مجله "فشار خون" hypertentionمنتشر شده است.