روغن روغن را به غذا اضافه كنيد!

جام جم آنلاين: افزودن مقادير زيادي روغن زيتون به رژيم غذايي در برابر آسيب سلولي كه ميتواند منجر به سرطان شود اثر حفاظتبخش دارد.
به گزارش BBC، محققان با مطالعه 182 مرد اروپايي كه هر روز 25 ميلي ليتر روغن زيتون مصرف كرده بودند دريافتند سطوح مادهاي كه نشانگر آسيب سلولي است در آنها كاهش يافت.
به گفته اين گروه دانماركي شايد به همين دليل ميزان سرطان در شمال اروپا از جنوب آن كمتر است. در اين قسمت از اروپا روغن زيتون بخش اصلي رژيم غذايي را تشكيل ميدهد.
محصولات جانبي
محققان بيمارستان دانشگاه كپنهاك در مطالعه خود به مدت دو هفته به غذاي تعدادي مرد اروپايي 20 تا 60 ساله روغن زيتون خالص، معمولي يا تصفيه شده افزودند
در پايان مطالعه سطوح مادهاي كه نشانگر آسيب اكسيداتيو به سلولهاست به نام 80xodG را در ادرار اين افراد اندازهگيري كردند.
صدمه اكسيداتيو فرآيندي است كه طي آن به واسطه قرار گرفتن در معرض موادي كه منجر به تجمع راديكالهاي آزاد ميشوند، تعادل متابوليك يك سلول به هم ميريزد.
ميزان 80xodG در نمونههاي ادرار مرداني كه روغن زيتون به رژيم غذاييشان افزوده شده بود 13 درصد كاهش يافت اين مردان در آغاز مطالعه در مقايسه با گروه مردان جنوب اروپا سطوح بالاتري از اين ماده را داشتند، بيانگر اين كه اين كاهش به اثر روغن زيتون مربوط ميشد.
به گفته محققان اثر رژيم غذايي بر احتمال سرطان بسيار پيچيده است زيرا غذا از اجزاي مختلفي تشكيل شده كه هر يك اثرات خاصي را بر بدن اعمال ميكنند.
به هر حال اين موضوع تاييد شده كه رژيم غذايي متعادل و سالم شامل مقادير زياد سبزي و ميوه تازه و محدود كردن مصرف گوشتهاي فرآيند شده به كاهش خطر سرطان كمك ميكند.