ويتامينهايی که باعث كوتاهي عمر انسان می شوند !

هموطن-نتايج چندين طرح پژوهشي نشانگر اين واقعيت است كه استفاده از ويتامينهاي آ، ئي و بتاكاروتن مي تواند باعث كوتاهي عمر شود.
نتايج پژوهش هايي كه دكتر گوران بي يلاكويچ، از مركز ملي پژوهش هاي باليني دانشگاه كپنهاگ و همكاران وي انجام داده اند، نشان مي دهد استفاده از مكمل هاي حاوي ويتامين هاي آ، ئي و بتاكاروتن با افزايش پنج درصدي مرگ و مير مرتبط است.
هموطن آنلاين- بر اساس اين گزارش، نتايج اين تحقيق مي تواند نگرش عمومي را در خصوص اين ويتامينها و ارتباط آنها را با سلامت افراد دچار دگرگوني كند.
پس از بررسي نتايج تحقيق چهل و هفت درمانگاه در دانمارك، گروه پژوهشي بيمارستان آموزشي كپنهاگ به اين نتيجه رسيد كه استفاده از ويتامينهاي ئي، آ و بتاكاروتن به ترتيب چهار، هفت و شانزده درصد ميزان مرگ و مير را بالا مي برد.
اين در حالي است كه مصرف ويتامين ث يا عنصر سلنيوم خطري در اين مورد ايجاد نمي كند. در واقع هيچ نشاني از افزايش طول عمر يا كاهش آن با مصرف ويتامين ث وجود ندارد. اما به نظر مي رسد مصرف سلنيوم باعث كاهش مرگ و مير در ميان مصرف كنندگان آن مي شود.
ده تا بيست درصد مردم در امريكاي شمالي يعني هشتاد تا يكصد و شصت ميليون نفر بطور مرتب از مكمل هاي حاوي ويتامين ئي ، آ و بتاكاروتن مصرف مي كنند. اين محصولات تنها در ايالات متحده امريكا، بيش از پنج ميليارد دلار در سال 2006 فروش داشته است.
محققان دانشگاه كپنهاگ از تبليغات بي رويه توليد كنندگان در مورد مصرف اين ويتامينها ابراز تاسف كردند.
يكي از دلايل احتمالي كاهش عمر با مصرف اين ويتامينها اين است كه شايد آنها كه از انواع آنتي اكسيدان به شمار مي آيند، با حذف راديكال هاي آزاد در بدن انسان، تاثيري منفي بر مكانيسم طبيعي دفاع بدن ايجاد مي كنند.